“O kullar ki, sözün tamamını dinlerler ve en güzeline uyarlar. İşte Allah’ın kendilerine doğru yolu gösterdiği kimseler bunlardır. Ve işte onlar, akletme yetilerini kâmil manada kullananlardır.” (Zümer: 39/18)

Konuşmak, dinlemek, düşüncelerini karşısındakine doğru anlatabilmek, dinlediğini doğru anlayıp kavrayabilmek önemli meziyetlerdendir. Müslümanlar için  bu meziyetler çok daha önemlidir.

Birçok kişinin ağzından şu cümlelerin döküldüğüne tanık olmaktayız:
-“Ben onu söylemek istememiştim!”
-“Ben kendimi doğru ifade edemedim!”
-“O sözü söylerken kastım bu değildi!”
-“Ay, ben tamamen yanlış anladım!”
 
Neden? Çünkü çok konuşuyoruz. Bir nefes arası vermeden dakikalarca konuşan insanlar var. Karşısındakinin araya girmesine, katkıda bulunmasına fırsat vermeden, konudan konuya geçerek konuşmayı uzattıkça uzatan kimse belli bir zaman sonra çekilmez oluveriyor.

Bu bir hastalıktır. Müslümanda asla bulunmaması gereken bir hastalık.

Çünkü birbirimizi anlamak için dinlemiyoruz. Can kulağıyla dinlemiyoruz. Anlatmak istediğimizi üzerine basa basa anlatmıyoruz. Aynı anda hem dinlemeye, hem de başka şeyler yapmaya çalışıyoruz.

Konuşmak ve dinlemek yerinde ve usulüne uygun olursa güzel olur. Konuşan gevezeliğe düşmeden konuşmalı, konuyu çok uzatmamalı, dinleyen de can kulağıyla dinlemelidir. “Şüphesiz bunda kalbi olana ve hazır bulunup kulak veren kimseler için bir öğüt vardır.” (Kaf: 50/37)

Mekke müşriklerinden Utbe b. Rebia, Hz. Peygamber (sav)’in yanına gelerekonu bu davasından vazgeçirmek adına konuşmaya başlar.

Dikkat edelim! Hz. Peygamber (sav)’in yanına gelen İslâm düşmanlığı açıkça bilinen biri. Konuşacağı şeyler Hz. Peygamberin hoşuna gidecek şeyler olmadığı kesin. Geliyor Peygamber (sav)’in yanına ve konuşmaya başlıyor.

Kurduğu cümlelere bakın:
-“Sen kendinin soy ve sülale bakımından ne kadar asil olduğunu biliyorsun.
-Fakat buna rağmen kavmine musibet getirdin, topluluk içinde ayrılık çıkardın.
-Üstelik kendi kavmini aptal kabul ediyor, onun dinini ve ilahlarını kötülüyor ve bizim atalarımızın kâfir olduğu iddiasında bulunuyorsun.”

Şimdi beni iyi dinle!
-“Konuş ya Ebu’l Velid (Ey Velid’in babası) seni dinliyorum!”
İslâm düşmanından birçok uygunsuz söz duymasına rağmen sözünü kesmiyor. Ta ki konuşması bitinceye kadar. Pür dikkat dinliyor onu. Konuşması bitince Rasulüllah (sav):
-“Ey Ebu’l Velid! Söyleyeceklerin bitti mi?

-“Evet!” cevabını aldıktan sonra:
-“Şimdi sen beni dinle!” Diyor ve Fussilet suresini okumaya başlıyor… Kıssanın sonunu tefsirlerden öğrenebiliriz. Buradan almamız gereken ders Hz. Peygamber (sav)’in “dinleme ve konuşma adabı”dır.
 
MEVLANA’DAN BİR HİKÂYE:
Komşunun biri sağır komşusuna gelerek bir gencin hastalığını haber verir. Sağır adam kendi kendine:
“Komşunun ziyaretine gidip geçmiş olsun demem gerek. Ama bu ağır kulakla o hasta gencin hastalıkla iyice kısılmış sesini nasıl duyar, sözlerini nasıl anlarım? Fakat çaresiz gidip görmeliyim.” dedikten sonra yine kendi kendine:

“Hasta gencin dudağının kımıldadığını görünce, ona kendimce bir kıyas yaparım. Ona dertli komşum nasılsın, deyince o elbette iyiyim veya rahatım diyecektir. Ben de, çok şükür, derim.

Sonra, acaba ne yiyorsun? Derim. O süt veya mercimek çorbası der. Ben de, sıhhat ve âfiyetler olsun, derim.
Hekimlerden kim gelip bakıyor? Derim. Şüphesiz filan geliyor cevabını verir. Ben de: Ayağı uğurlu bir hekimdir. O geliyorsa işin yolunda demektir. Onun ayağının uğurunu denedik, derim.”

O saf adam kendi aklınca bu kıyaslı konuşmaları tasarladıktan sonra hastanın evine gidip yanına girdi. Selam aleyküm diyerek selam verdikten sonra geçip hastanın başucuna oturdu. Eliyle ellerini tutup alnına, ateşine baktıktan sonra:

-Nasılsın? Diye sordu. Hasta genç:

-Ölüyorum,
deyince sağır:
-“Şükür elhamdülillah”, karşılığında bulundu. Bu karşılık hastayı çok üzdü. Canını sıktı. İçinden: Bu nasıl şükür? Şimdi şükrün sırası mı? Bu adam galiba düşmanımızmış da anlamamışız, diye geçirdi. Sağır adam bir kıyas yaptı o da aksine çıktı. Sonra hastaya sormağa devam etti:
-Ne yedin? Dedi. Hasta, sinirli olduğu için:


-Zehir,
dedi. Sağır:
-“Afiyetler olsun”, deyince cevap hastayı kahretti. Ziyaretçi komşu daha önce tasarladığı gibi devam etti:
-Peki, hekimlerden kim gelip tedavi ediyor? Diye sordu. Hasta:

-Azrail
geliyor, deyince hasta komşu:

-“Ayağı uğurludur, sevin!”,
cevabını verdi.
- Haydi defol, diye bağırdı. Bu herif bizim can düşmanımızmış. Ağzı akrep yuvası, dudaklarından yılan zehiri akıyor. Meğer komşu evi değil çıyan yuvasıymış. Onun cefa ocağı olduğunu bilmiyorduk, dedi.
Hasta, komşunun sözlerini düşündükçe aklından sövmek, geçiyor. Küfürlü haberler göndermek istiyordu.
Hasta, çektiği derdin etkisiyle sabırsız ve tahammülsüzdü. Sağırın sözlerini kafasından söküp atamıyordu. İkide bir söylediklerini ona iade edeyim diye düşünüyor. O bu sözleri söylerken uyumuş aslan kesilmesine hayret ediyordu.

Sağır adam da “komşuluk vazifesini en iyi şekilde yaptığına” şükrediyordu. Hâlbuki Sağırın yaptığı bir kıyas (karşılaştırma) sonunda on yıllık komşuluk sohbeti bozulmuş oldu. (Şerh-i Mesnevi, c.5,s.1555-1569)

Hayırlı cumalar…

 
    

Takkeli
12.09.2014 10:08:06
naklı delillere rağmen,bunu gözardı ederek,aklına göre felsefe yapanlar hak ve batılı ayırdedemezler,böyle olunca şuuru yerinde olanlardan şıddetlı tepki görürler.iki tarafta kör ve sağır iseler onlarda birbirini ağırlarlar.

AHMET
12.09.2014 10:16:07
hocam çok teşekkür ederim.siteye farkli seviye getirdiniz.sizin gibi değerli hocalarin yazilarini okumak çok güzel

OSMAN
12.09.2014 10:17:26
sizi ve size değerli görüşlerinizi açıklama firsati verenleri tebrik ederim.neden cuma günleri pazar camiinde vaaz vermiyorsunuz.pazar da vaaz seviyesi düştü hocam.....

Yusuf KAMBUR
12.09.2014 21:47:00
yorum yazma zahmetinde bulunan arkadaşlara teşekkürler. ahmet ve osman kardeşlerim güzel temennileriniz için bir kez daha teşekkür ederim. merkezde vaaz görevi müftülüğün görevlendirmesiyle gerçekleşiyor. bizi vaaz etmek için talebimiz olamaz. uygun görür, bizden talep ederlerse çıkıyoruz. takkeli rumuzla yazan kardeşimi net anlayamadım. yazımızın ana fikrinde vurgulanmak istenen durum ortaya çıktı. eleştiri kime anlayamadım. yine de teşekkürler...

takkeli
13.09.2014 18:21:37
mevlana'nin hi̇kayesi̇ni̇n i̇şi̇tme özürlülere deği̇lde beni̇m gi̇bi̇ anlama özürlülere bi̇r mesaj vermek i̇stedi̇ği̇ni̇ düşünerek bi̇rkaç mi̇sal vermek i̇stemi̇şti̇m,eleşti̇ri̇ olarak algilamanizi beklemi̇yordum.sağlam deli̇llere dayanmadan akilla felsefe yaparak hareket edenleri̇n bahsedi̇len sağir gi̇bi̇ olabi̇leceği̇ni̇ vurgulamak i̇stedi̇m sadece bu si̇zi̇n böyle hareket etti̇ği̇ni̇zi̇ kast etmemi̇şti̇m ama üzeri̇ni̇ze alinmişsi̇ni̇z.verdi̇ği̇m mi̇salleri̇ hi̇kaye i̇le alakalı bulmuyorsanız onu da anlayışımın kıtlığına bağışlayın.ilginize teşşekkür ederim.

Yusuf KAMBUR
14.09.2014 14:19:08
aslında yorumlara yorum yapmak gibi bir metodum yoktur. herkes yazdığımız bir konuyu bizim gibi anlamak zorunda da değil. açıklamanız yerinde ve güzel olmuş. i̇lk yorumunuz biraz kapalıydı. sadece bunu belirtmek istedim. hakkınızı helal edin, teşekkürler...

BİRBİRİMİZİ NEDEN ANLAMIYORUZ!

Yusuf KAMBUR

12.09.2014 09:19:38

15